söndag 28 mars 2010

Blindprovning med Patrik

Så blev det ett tillfälle för Patrik att komma över. Med sig hade han två buteljer som hölls hemliga. Själv hade jag redan hunnit med att dekantera mitt bidrag.

VIN NR 1

Stor mogen doft med tillhörande undervegetation, multna löv och fikon. Doften känns sötfruktig. Allt går i mörka bär som tex björnbär och svarta vinbär. En klockren träff på mörk högkvalitativ choklad, som är bruten i småbitar eller to m riven. Ett läckert intryck av vägdamm, ett avtryck från den karga växtplatsen. Det här är riktigt bra. Doften väcker lust och behag.

Väl i munnen förvånas vi av dess viskositet. Det är nästan trögflytande och tätt. Den varma mogna frukten följer upp doftens uttryck, med stark undervegetation, fikon och choklad. Under kvällen tillkommer även körsbärskärnor. Trots sin mognad finns det kvar små sandiga tanniner som lyckas torka ut munhålan något. Avslutet är väldigt långt och riktigt gott. Mums, det här är ett mycket läckert vin idag.

Då det här var mitt bidrag fick Patrik djupa veck i pannan. Mognaden maskerar förstås litet av ursprunget, och vår erfarenhet av mogna viner är än så länge begränsade. Han bestämmer sig dock till slut och lägger sin röst på en mogen supertoskanare.

2001 Primitiu de Bellmunt, Priorat, Spanien.



Primitiu de Bellmunt köpte jag nov. 2006. Då gick den på 231:- och fick fin kritik bland vinpressen. Druvblenden är 60% garnacha och 40% cariñena. Köpet är inget jag ångrar idag när resultatet lämnade en sådan här vinupplevelse.




VIN NR 2

Purung frukt med massor av vanilj och plommon. Väldigt godisaktig i doften, Hubba Bubba och Tutti Frutti. På gränsen till artificiell doft pga godiskiosk. Ändå är vinet otroligt läckert och inbjudande, nästan skrattretade god.

I munnen är vinet ungt och först litet vresigt, det lugnar ner sig betydligt flera timmar senare. Om förra vinet var en mogen aristokrat så är det här en tonåring med lätt ADHD. Nyanserna går åt plommon och blåbärspastiller. Till en början har det ingen svans alls, men precis som på samma sätt som den vresigheten stabiliserade sig så växer en lång svans ut på den.

Vinet börjar som en besvikelse och går över till en Feel-good film med ett lyckligt slut.

Då var det min tur att pricka innehållet. Plommonen och den godisaktiga känslan för mig först till malbec från Argentina, men jag lägger min röst på fransk Cahors till slut.







Toppårgång i CNdP och fin grenachefrukt. Här får jag samma känsla som när jag provade Cuvée du Vatican. Jag hittar inte ännu storheten i dessa viner. Säkerligen behöver de flera år i ryggläge eller också så är det som Patrik säger, att vi föredrar Syrah dominerade CNdP. Just den här flaskan är blenden 80% grenache och 10% syrah samt 10% cinsault. Vinet släpptes som tillfällig vara och hade en prislapp på 270:-.


VIN NR 3



Doften är härligt animalisk och fylld till bredden med vässad blyerts. Tydliga svarta vinbär blandas med en känsla av mineraler. Det här gillar jag.
I munnen blir smaken en kopia på doften. Det är så gott med den där mixen av kött, blod, svarta vinbär och blyerts. Frukten känns läskande och ren. Små fina tanniner ger vinet en ryggrad. Läskande och läckert.

Patriks andra vin. Här säger jag bara rakt ut Bordeaux.

2005 Clos du Roy Cuvée Arthur, Fronsac, Bordeaux, Frankrike



Bordeaux till vardagspris. Jo ja tackar. 05:orna är jätte trevliga även i den här nivån. Det här kan lätt få ligga ett par tre år, men oerhör smaskigt redan nu.

Ännu en fantastisk trevlig kväll till historien. Det blir snart igen.

2 kommentarer:

Svenssonsmakaren sa...

Härlig läsning som vanligt, lite förvånande att du inte prickade tvåan din beskrivning tycker jag skrek södra Rhône 2007, och det med min ringa erfarenhet ;).

Micke sa...

För att inte tala om hur förvånad jag är. Det är en av många följder av att prova blint. Lika kul varje gång, men absolut ett av de bästa sättet att lära sig.
Glad påsk!