tisdag 16 mars 2010

Chablis Grand Cru 2008


Idag provade jag 2008 Chablis Grand Cru i Spegelsalen på Grand Hotell. Det var förvånadsvärt lungt där, vilket gjorde att jag kunde prova vinerna i min egen takt och ta god tid på mig att fråga ut vinmakarna om diverse nörda vindetaljer. Jag har tidigare sagt att Chardonnay inte varit något för mig. Jag har provat några Premier Cru men inte Grand Cru. Så jag tog det här tillfället i akt för att ge det ett sista försök att hitta halleluja-moment.

I ärlighetens namn ska jag säga att det fanns fantastiska viner. De bästa var otroligt rena i smaken och så fyllda med mineraler att det var som att tugga flinta. Så jag böjer mig för Chablis Grand Cru och längtar redan efter nästa tillfälle.

Över lag tycker jag 2008 var publikt fruktig och inbjudande. Stor och fyllig kropp med tydligt underliggande mineralitet. De 2007 som fanns att prova hade en mer stramare och kanske mer klassisk stil. 2006 var mer lik 2008 i sin stora fruktighet och stora kropp, men kanske saknade den där sista knivskarpa mineraliteten som 08:an har.


Om jag ska gå in på Grand Cru-lägen så var det kanske lättare för mig som nybörjare på Chablis att älska Vaudésir, Bougros och Blanchot lägena. Les Clos och Les Preuses hade en större komplexitet och tyvärr ofta mer ek i sig. Det var något som jag snabbt konstaterade, att min smakpalett önskar så lite ek som möjligt i Chablis. Å andra sidan så behöver jag kanske mogna i min palett inför Chablis och kommer senare att uppskatta eken mer.

Här var de som smakade bäst i mitt tycke:

2008 Chablis Grand Cru Bougros, Domaine Drouhin Vaudon

2008 Chablis Grand Cru Vaudésir, Domaine Gérard Tremblay

2001 Chablis Grand Cru Vaudésir, Domaine Gérard Tremblay

2008 Chablis Grand Cru Vaudésir, Domaine des Malandes

2002 Chablis Grand Cru Les Clos, Domaine des Malandes

2007 Chablis Grand Cru Blanchots, Château de Viviers

2008 Chablis Grand Cru Preuses, Domaine Simonnet-Febvre

2007 Chablis Grand Cru Preuses, Domaine Simonnet-Febvre

2008 Chablis Grand Cru Les Clos, Domaine Servin

2008 Chablis Crand Cru Les Blanhots Réserve de l´Obédience, Domaine Laroche


2 kommentarer:

Finare Vinare sa...

Japp, och där har vi Mr. Artberg med näsan i glaset!

Instämmer i dina iakttagelser från i eftermiddags. 2008, vilken lyckad årgång!

Micke sa...

Hej FV
Visst är det han. Jag gillar Artberg, han är som en katt bland hermeliner. En kuf bland måttsydda kostymer.

Jag håller med er om Malandes. Helt klart de viner som jag uppskattade mest, och visst var hon charmerande!
Fortsätt ert hårda arbete...