lördag 20 mars 2010

2008 Passitivo Primitivo

Det här köpet lockades jag av ett mail jag fick från importören. Ett vin från italienska klacken gjort av Primitivo druvan och där även en del av vinet är gjort enligt appasimento-metoden. Man har alltså till 60% gjort ett konventionellt vin och resterande 40% av druvorna har man torkat i små trälådor. Sedan blandar man in 15% vin från förra årgången som legat 12 månader på amerikanska och franska ekfat.

Jag tyckte det lät intressant och förväntade mig en ripasso med en liten annan smakpalett. Tyvärr ger upplevelsen mig ingenting. Doften är mycket bärig med röd frukt och körsbär. Den doftar ung och enkel. Smaken är varm och rejält eldig (14,5%). Vinet är BiB-mjuk och helt utan tanniner. Väldigt bärig och syltig. Avslutet är eldigt och en känsla av övermogen frukt.

Näe, det här går direkt till frysen för framtida såser.

2008 Passitivo Primitivo, SB 73799, 89:-

3 kommentarer:

Unknown sa...

Tack för din recension, mina slantar får gå till ett annat vin

Micke sa...

Hej Annika
Det tycker jag defenitivt att du ska göra. Hoppas du hittar ett och rekommenderar det för mig.
VH

Unknown sa...

Ok, då vet jag att jag inte behöver ödsla mer tid på dina recensioner...