tisdag 2 mars 2010

2001 Vigna Piaggia Brunello di Montalcino

Det har blivit lite för lite vinprovning på sista tiden. Pga av alldeles för mycket jobb och en nyinköpt gård på landet. Därav ett glest bloggande också. I helgen som var fick jag möjlighet att åter stifta bekanskap med ännu en flaska av Brunellon som jag fått av Peter.

Doften är stor och läckert inbjudande. Charmen ligger i dom röda trädgårdsbären och ett pust av torra kryddor. En förnimmelse av tobak och en viss mognadston förstärker viljan att få vinet i munnen.

När så vinet äntligen landar i munnen fylls gommen med underbara toner av röda, söta trädgårdsbär, en näve körsbär, tobak, läder, torra kryddor, snygga fat, svamp och undervegetation. Det här vinet sjunger det verkligen om nu. Det är defentivt på sin topp och får mina läppar att le.

Sen kommer frågan: Varför köper jag så lite Brunello när det kan smaka så här gott? Men så kommer jag ihåg att jag faktiskt köpte i måndags, när Ugolforte släpptes. Denna var riktigt läcker på vinmässan Italiensk vindag förra månaden.


2001 Vigna Piaggia Brunello di Montalcino, Abbadia Ardenga, ca 50 euro.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Kompis, Ugloforte är på väg även till Fagersjö. De lär dock få vila lite, som jag minns upplevelsen på Grand. Piaggia -01 hade jag gärna deltagit på. Tycker nog fortfarande att Brunello kostar mer än det smakar. Eller?
Tyvärr är livet alldeles för torrt just nu, mitt i flyttstöket. Dock läppjade vi på Dr Loosen Riesling -08 igår kväll. Bra årgång med citrus, stenfrukt + lite "bett". Inte exceptionellt bra men snyggt och välbalanserat. Perfekt till torsken. Ha det gott på lördag.
Patrik

Svenssonsmakaren sa...

Hej Smakabra!
Är ivrig läsare av din blogg och nu när jag har haft lite tid över har jag läst in mig på i stort sett alla dina poster, ytterst underhållande och uttömmande. O.O låter som en helgjutet vingäng.. Fortsätt i samma stil. //David

Micke sa...

Hej Patrik
Visst får Ugloforten vila ett par år innan vi går på dem.
Ibland tycker jag att Brunello känns lite tunn, nästan vattnig, det gör det hela litet svårt att hitta rätt. Å andra sidan är det väl så i flera andra distrikt också, Bourgogne, Bordeaux, Rioja m.m.
Riesling är ack så trevligt, sitter just nu med en själv. Ska försöka hinna blogga imorgon.
Synd att du inte kan komma på lördag, det kan bli hur bra som helst. Än är det inte försent ;).


Hej svenssonsmakaren/David,
Jag tackar för de vänliga orden. Det sporrar mig. Nu har jag fått en helt nu bekantskap, din blogg ser väldigt trevlig ut. Jag ska så fort jag får lite tid över börja läsa igenom den. Jodå, grabbgänget är en av livets ljuspunkter och jag hoppas vi fortsätter många år till.
På återseende.