måndag 11 januari 2010

En kanon och sju stolar.

Patrik och Carina kommer över på en liten vinprovning och jag har lovat att plocka något ur garderoben. Efter lite sökande hittade jag ett tema som vi inte provat på länge, Sydafrika.
Jag köpte en hel del viner från det landet tidigare, men till slut blev den där rökiga karaktären för jobbig för mig. Hur skulle jag reagera ikväll?


Men först började Patrik med att hälla upp lite bubbel i glasen medans vi jobbade runt spisen. Vinet har det enkla namnet J. Just denna cuvée jubilerar 20 års vinmakande, J Cuvée 20 Brut. Vinet kommer från fälten i Russian River Valley och det är en Non Vintage.

Vinet har en frisk och fräsch doft. Väldigt tydlig på päron och på det en lätt rökig karaktär.
I munnen är vinet friskt och fräscht med livliga bubblor. Vinet är lite sötare än förväntat, men väldigt gott. Päron är tydligast men visst finns det lite äpple där också. Avslutet känns lyxigt gott med en ton av blodgrape.
Jag blir förtjust i vinet.



J Cuvée 20, Russian River Valley, Kalifornien, ca 340:-

Så var det dags för den lilla miniprovningen. Först ut ett vineri som jag följt mycket under åren. Framför allt deras Pinotage, som jag är såld på. Jag pratar förstås om Kanonkop. Nu var det inte deras Pinotage vi provade utan Bordeaux-blenden Paul Sauer. I flaskan samsas 63% Cabernet Sauvignon, 31% Cabernet Franc och 6% Merlot.


Doften är fruktig med toner av grön paprika, vanilj och lite tomatpuré. Frukten går åt det mörka och jag hittar också lite kålrot. Efter en stund känns animaliska drag av blod och rått kött igen. Men även lite mognadstoner med fikon och tobak, och visst, visst finns det där, rök!

I munnen känns vinet kraftfullt och fruktigt. Bra ryggrad men silkesmjuk. Väldigt rökig med tydliga toner av rostade ekfat. Tobak så stark så att det känns som om vi tuggar en cigarr. Boysenbär eller gotländska salmbär. Vi får en känsla av söta vinbär också, om det låter rimligt. Även en hel del sötlakrits. Långt avslut som mynnar ut i tobak.


Vinet är mycket gott. Men efter ett tag blir det lite för mycket av all tobak och rök. Vi blir lätt mätta på stilen, och då ska man veta att vi gärna uppskattar en god cigarr i munnen.


2003 Kanonkop Paul Sauer,Simonsberg-Stellenbosch, Sydafrika, 232:- vid köp nov-06.


Sista vinet i miniprovningen kommer från Boekenhoutskloof. Jag har tidigare provat deras Syrah och blivit förälskad i den. Idag ska vi prova deras Cabernet Sauvignon. Det underbara namnet är hämtat från ordet Boekenhouts som är namnet på ett träslag som är vanligt vid tillverkning av möbler. Så som te x stolar. De sju stolarna på etiketten sägs också symbolisera vineriets sju ägare.


Kraftfull och fruktig doft. Väldigt läcker doft av vitpeppar, pepparbiff och grön paprika. Man skulle kunna tro att det är deras Syrah vi doftar på när jag skriver ner ord som korv, charkuterier, och blod. Vi hittar också en udda doft av gammalt rosenvatten och tvål. Inget negativt utan tvärtom. Men såklart finns det även här också, nu pratar vi tobak. I ännu högre dos än i första vinet.
I munnen är vinet fylligt och kraftfullt. Tyvärr helt packad med tobak som gör det svårt att se vad som finns bakom all rök. Vi lyckas iallafall spåra grön paprika, ekfat och röda syrliga bär som tex rönnbär mitt i den annars så mörka frukten. Avslutet är långt och lämnar kvar en cigarrstump i munnen.



Det är abslout inget dåligt vin. Det är faktiskt riktigt gott, men det blir precis som sin konkurrent Kanonkop för mycket i längden. Och får vi välja så tyckte vi mer om Kanonkopen just ikväll. Boekenhoutskloof var lite råare, tuffare och vresigare i stilen. Jag lämnar en flaska kvar av den i garderoben och ser vad som händer i framtiden. Min gissning är att den aldrig blir den där gentlemannen utan är som guvernören i Kalifornien.

Tack Patrik och Carina för en mycket trevlig kväll. Det gör vi väl om snart?

1 kommentar:

Anonym sa...

Tack Jessica och Micke. Mycket roligt, och gott, som vanligt när vi ses tillsammans. Dock var kvällens Sydafrikaner rökigaste laget. Minns inte att vår Slaley kändes proppad med tobak. Men smaken har nog ändrats med åren. J var i alla fall en succé. Då GI står på programmet får vi nog vänta några veckor innan nästa gång. -5 kg på 9 dgr inspirerar. Cheers
Patrik