måndag 25 januari 2010

2007 Ballarin Langhe Bianco

Det är första gången jag provar ett vitt vin från Piemonte och jag är nyfiken som f... . Vinet fick jag av Tryggve och Mia som bilat runt i vin-europa i somras och köpt på sig godsaker från sina smultronställen. Producenten heter Azienda Agricola Cascina Ballarin och ligger i La Morra.
Druvblenden är chardonnay, favorita och pinot nero. Chardonnay känner alla till, men Favotita var ny för mig. Den ger välstrukturerade viner med bra syra, men doften är svag utom i vissa fall då den får en lätt ton av päron. Pinot Nero är som bekant en synonym för Pinot Noir.


Det första som slår mig när jag doftar på vinet är vit burk sparris. Det fortsätter med burk champinjoner och vidare med gråpäron. Det finns något Chablis-likt över vinet men med en läcker exotisk touch av mango på det.

I munnen återkommer känslan av vit sparris och gråpäron, men på det lite skönt bittra drag av grapefrukt. Fortfarande finns Chablis-känslan i vinet med sina mineral toner och våta stenar. Men det finns det där exotiska med mango runt det hela. Avslutet är gott med inslag av champinjoner.

Jag gillar det vinet. Det är läskande, gott och har ett personligt uttryck. Tack Tryggve och Mia för en rolig upplevelse.
2007 Ballarin Langhe Bianco, Italien.

4 kommentarer:

Italienska viner sa...

Vilket kul vin att få som gåva! Verkar högintressant.
Cascina Ballarin gör bl.a en barolo som heter "Tre Ciabòt", 2005:an är himmelsk om dina vänner någon gång ber dig skriva en önskelista...

//Patrik

Micke sa...

Hej Patrik.
Jag ska verkligen uppmana dem att göra en resa till och försöka nässla in en beställningslista.
Tack för tipset.

Herren sa...

Kul att du gillade vinet Micke. Väldigt speciellt, men också typiskt för de vita från Pimonte vad jag kan bedöma. Inte det största vinet kanske, men busbra till det mesta i det Italienska köket. Just detta var faktiskt inget vin som hängde med hem från sommarens resa, dock sprang vi på vinet under resan, gillade, och fick sedan hem en låda via Mats på http://www.nordicwinecompany.com/.
Ballarin tar emot gäster på gården via sin agriturismo satsning, kanske värt att prova vid nästa resa...? Ciao.

Micke sa...

Busbra och busgott. Jag drack det under två kvällar och det höll ihop bra bägge gångerna. Stort tack igen för smakprovet. Jag ser att NordicWine har en barolo från Ballarin på bolaget. Kanske kan vara värt att pröva? Annars blir det att styra familjesemestern mot La Morra :)