torsdag 7 januari 2010

2006 Fort Ross Pinot Noir Symposium

Ett av förra årets bästa Pinot Noir som jag provade var 2005 Fort Ross Reserve. Den bjöd Agne mig på blint, läs gärna mer här. Jag blev så tagen av vinet, men också bestört då det inte fanns några kvar att köpa. Däremot fanns den här Symposium i beställnings sortimentet. Här är det inte helt och hållet Pino heller, utan det är även med 4% Pinotage också. En variant som åtminstone jag inte sett tidigare.

Tidigare har även Finare Vinare provat och de lämnar även en utmärkt kort beskrivning om producenten, läs om det här.

Doften lovar gott med spännande inslag av tång, skogsbär och järn. Lite senare kliver även apelsin in i ledet. Frukten doftar lite söt och varm med en lätt kryddig ton ovanpå.
I munnen känns doftens inslag igen. Tång och skogsbär. Syran är frisk och fräsch, det hjälper vinet från att bli jolmigt. Frukten är lätt söt men på tok för eldig. Etiketten säger 14,1%. Inte nog med att avslutet är brännande, det är väldigt kort också. Det som kändes så lovande i doften försvann i munnen och lämnade kvar ett : nej tack.

Vilken otrolig skillnad på de två vinerna. Lägg upp 70 kr till och du får Reserven som är flera klasser bättre. Men det är enligt mitt tycke. Jag håller Fort Ross Pinot Noir Reserve, Walter Hansel Pinot Noir North Slope och Marimar Don Miquel Pinot Noir väldigt varmt om hjärtat.

2006 Fort Ross Pinot Noir Symposium, USA, SB 75203, 246:-


Saint André

Inga kommentarer: