tisdag 19 januari 2010

2005 Seghesio Old Vine Zinfandel

I en tid när nästan halva svenska vinbloggsfären provar Bourgogne, drar jag korken ur en mullig Zin. Inte för att jag inte gärna njuter av ett glas Pinot Noir från de franska distrikten med alla de underbara namnen, utan för att jag helt enkelt inte har fyllt garderoben med det. Det kommer det med i framtiden. Nu tillbaka till Napa och Seghesio, som i Old Vine har hämtat in ett urval druvor från egendomarna i Alexander Valley och Dry Creek Valley. De väljer ut druvor som kommer från stockar som är över 60 år gamla och vinifierar dem separat. Vinet får mogna på 75% franska ekfat och 25% amerikanska ekfat, varav 30% var nya. Allt enligt info från importören Johan Lidby.


Doften är stor, kraftfull och mörk. Packad med plommon, björnbär, choklad och tydlig fatkaraktär. Dock inget ekmonster, utan en vän med eken. Jag hittar också en liten läcker animalisk ton. Efter en stund i glaset får jag starka minnen av en brasa, lägereld.
I munnen är vinet tjockt och koncentrerat. Men tyvärr biter alkoholen i rejält. 15,5%. Bakom eldigheten finns en känsla av röda bär mitt bland den mörka plommon frukten. Kan det vara "svarta hallon" ?? Vinet blir absolut inte syltigt utan bärs upp av en skön syra. Avslutet är riktigt långt och väldigt gott.

Jag älskade 04:an av det här vinet, men tyvärr är denna årgång inte lika bra. Det är alldeles för tydlig på alkoholen. Det är fortfarande väldigt gott, men 04:an var nåt speciellt. Jag har provat det här vinet förrut, läs gärna om det här.

2005 Seghesio Old Vine Zinfandel, Sonoma County, USA, 279:-

Min lillebror som var med och provade hade även köpt med sig en flaska. Se där, ett av de allra första vinet som jag bloggade om. Då provade jag 01:an, nu var det 04:an. Tyvärr var det så som jag befarade, som att dricka dillchips. Nej, 01:an minns jag som lite bättre än så här. Visst, långt in på kvällen så finns där en läcker elegans med röda körsbär och jordgubbar bakom dillspadet.
Jag ger inte upp om att få prova bättre Riojor.

Inga kommentarer: