måndag 28 december 2009

2006 Torbreck Woodcutter´s Shiraz


This is the kind of red I liked to drink with a hearty meal after a hard day´s work in the wood, but you don´t have to be a wood-cutter to enjoy it. Står det att läsa på bakside-etiketten. Så efter en tung dag på jobbet åt vi middag med några vänner, dock inomhus och inte i skogen.
Torbreck är säkert inte helt obekant för de flesta. Deras flaggskepp Run Rig kammar ofta hem höga poäng. Även denna Woodcutter fick faktiskt 92 poäng av Parker. Men vad säger väl det. Jag har fortfarande i färskt minne den senaste spanjoren Las Pizarras som jag tyckte var blek, men som också fått höga poäng, men inte av R. Parker då utan av Berglund-Krantz. Får se vad domen blir på Woodcutter.
Doften är stor och läcker samt rejäl fruktig. Röd o mörk frukt med betoning på svartavinbär blandas med fattoner och vanilj. En liten svag mintig doft samsas med en känsla av aceton.
I munnen är vinet fylligt och visköst med en eldig och sval frukt. Här finns den igen, den mörka frukten med betoning på svartavinbär. Jag hittar också läckra chokladinslag. Vinet bärs upp av en bra syra och en ok ryggrad av tanniner. Avslutet är långt med en liten beska på svanstippen. Något som drar ner betyget för mig ikväll.
Sammanfattningsvis: ett fylligt och gott vin med en markerad eldighet och en liten knorr på slutet. Tjurig som jag är nu i dagarna så tycker jag inte att den lever upp till 92 poäng. Men vem bryr sig om det??

Inga kommentarer: