lördag 26 december 2009

2005 Las Pizarras Del Jalón




Från appellationen Calatayud i Spanien gör Bodegas y viñedos del Jalón SA bl.a det här vinet. Vinets garnachadruvor är plockade från 130-åriga en vasa (fristående) beskurna stockar som växer på 1000 meters höjd. I förra numret av Livets Goda ger Susanne Berglund-Krantz vinet hela 91 LGP, och för den blyga summan av 139:- väckte det mitt intresse. Nu brukar jag inte snöa in mig på poäng, men då Spanien är lite av ett outforskat territorium för mig, så behöver jag all hjälp jag kan få.

Nu har jag dock lärt mig att just Berglund-Krantz och jag inte ligger på samma smakvåglängd. För mig blir det här vinet tyvärr ointressant och ganska enkelt. Någon större doft är det inte och tala om. Visst finns där ung lite körsbärsfruktig doft som även är rätt eldig. I munnen är vinet medelfylligt till tunt, ja nästan på gränsen till vattnigt. Vinet har en enkel och okomplicerad stil med ett vattnigt och kort avslut. Efter en stund i glaset smyger lite syrliga rönnbär in.

2005 Las Pizarras Del Jalón, Spanien, SB 73257, 139:-

Nej tack. Det här får inte min fantasi att rulla. Tur att frugan köpt hem lite god julöl. Ni som känner mig vet att jag inte är någon ölfantast, men den här föll mig på läppen.



2 kommentarer:

Anonym sa...

Det finns 2st till kalla öl kvar på ballkongen;)

Micke sa...

Ååh, tackar. Snart är det inga kvar.....