torsdag 3 december 2009

2001 Finca Valpiedra Reserva


Spanien är lite okänt territorium för mig. Så för att råda bot på det är det väl bara och börja prova. Mina tidigare erfarenheter av Rioja är starkt förknippade med dill. Alltför ofta har det känts som jag druckit kräftspad. Jag har däremot uppskattat andra distrikt som tex Ribera del Duero, Priorat, Toro och Biertzo väldigt mycket. Men jag är inte den som är den, utan ger Rioja en ny chans såklart. Nu fanns det inte så värst mycket spännande på hyllorna på det systembolag jag var inne på, men valet föll iallafall på denna reserva.

Den huvudsakliga druvan i flaskan är Tempranillo. Årgång 2001 är mycket lyckad i Rioja, så det lovar gott.

Direkt ur flaskan ner i glaset doftar vinet torkad frukt och animaliskt. Just det köttiga animaliska brukar tilltala mig, så jag börjar dra lite på smilbanden. Vidare doftar det svamp och höstskog, men även lite smörkola och fat. Efter ett par timmar ger den ifrån sig en rätt läcker blandning av jordgubb, tobak och animaliska drag.

I munnen är vinet medelfylligt och elegant. Doft associationerna hänger med med animaliska toner och svamp samt fat. Lite torkad frukt och en svag ton av dill. Tack och lov inte för tydlig. Jag var rädd för Estrella dillchipsen skulle vara för tydliga. Däremot är avslutet lite tunt och klent, ja nästan lite vattnigt. Visst är vinet läskande och elegant, men doften överglänser smaken och efterdyningarna lämnar en viss besvikelse.

Jag lämnar Finca Valpiedra till andra att prova och söker mig vidare i den spanska vinfloran.

2001 Finca Valpiedra Reserva, Rioja, Spanien, SB 2260, 144:-

2 kommentarer:

Mr J sa...

-97:an var riktigt bra, så det är tråkigt att läsa att denna årgång inte riktigt når fram.

Micke sa...

Hej Mr J
Jag läste dina noteringar tidigare men fick inte samma aha-upplevelse. Om det beror på årgången eller bara våra olika smaklökar det vet jag inte. Jag läser din blogg dagligen och lär märka om du provar 01:an, och isåfall vad du tycker då. Sen ser jag att jag priset hoppat upp rätt fort, kontra det du betalade för 97:an.