fredag 27 november 2009

2007 Cuvée du Vatican CndP


Cuvée du Vatican har det bloggats om en hel del på sista tiden. Deras standard Côtes-du-Rhone har lovordats och prestige CndP:n "Réserve Sixtine" kammar hem höga poäng. Vi tackar Gabriel på Bristly för hans engagemang och hans närvaro i bloggsfären.

Ikväll provar jag deras standard Châteauneuf-du-Pape. Vinet är gjort på mestadels Grenache. 2007 är årgången som alla pratar om när det gäller södra Rhone. Det här blir mitt första smakprov på årgången.

Först hittar jag ingenting i doften. Den är väldigt tillknäppt och sluten. Efter en lång stund tittar lite röda bär fram och en fin animalisk ton också. Men absolut ingen lättflörtad butelj.
I munnen är vinet fylligt och samtidigt elegant. Frukten känns rejält mogen och tenderar åt det röda hållet. Det ger ifrån sig ett friskt och eldigt bett. Efter den där långa stunden är vinet fortfarande ganska anonymt. Men det finns någonting som kommer underifrån, en fantastisk balans mellan frukt och tanniner som känns väldigt välgjort. Kan det vara så att vinet är så pass ungt att det tar flera år innan den underliggande kraften blommar ut? Just nu ger det mig inte så värst mycket och mina gäster förstår inte mitt tjat om Châteauneuf-du-Pape 2007. Jag väntar några år med kvarvarande flaskor och ser vad som händer.


2007 Cuvée du Vatican Châteauneuf-du-Pape, Frankrike, SB 95264, 239:-



Inga kommentarer: