söndag 22 november 2009

2005 Amarone Selezione Antonio Castagnedi


Vad är er relation till Amarone? Detta vin som blivit det folkliga lyxet. När jag tittar på hyllorna på mitt närmaste systembolag, så finns det fyra viner på flaska som kostar över 200:-. Två av dem är Chateauneuf-du-Pape och två av dem är just Amarone. Så här har det sett ut de senaste fem åren. Jag har svårt att tro att svenska folket inte skulle köpa någonting annat om det bara fanns att välja på. Jag säger inte att Amarone är ett dåligt vin, men man vill gärna ha lite variation. För flera år sen köpte och drack även jag en hel del Amarone. Nu mera kan jag mer känna ett motstånd mot varumärket Amarone just för att alla dricker det, ungefär som bloggarnas hype till Alain Graillot och Domaine La Barroche. Just Amarone skrivs det väldigt lite om bland oss bloggare. Har de andra bloggarna kanske samma inställning mot vinet som jag tro?

Extra kul blev det då jag fick prova det här vinet blint när mina gäster från Götet kom på besök över helgen. Jag visste att dom har en förkärlek till just Amarone, men jag trodde inte att det här var det. Jag minns även att jag uttryckligen sa -Detta är ingen Amarone! Det här är en bra Chateauneuf-du-Pape eller en bra Aussie-grenache. Det låter sig då veta hur nyttigt det är med blindprovning, så vansinnigt kul och lärorikt. När gamla fördomar får granskas med nya ögon. Så såg mina anteckningar ut.

Stor och maffig doft med drag av jordgubbar, hallon och faktiskt lite smultron. Eldig och mycket fruktig doft. Munkänslan är fyllig och viskös med kraft i hela registret. Fin, frisk och fräsch syra som lovar bra matchning till mat. Eldig smak med drag av jordgubb och körsbär. Långt avslut som lämnar just en läppglans med smak av jordgubb. Mycket gott kraftpaket med välgjord elegans.

2005 Amarone Selezione Antonio Castagnedi, SB 28002, 249:-

Inga kommentarer: