fredag 13 november 2009

2003 le Serre Barbera d´Asti Bosco Bracco


Jag visste att de haft en hel del problem men korken på detta vin. Så när nästan hela korken var rödfärgad blev jag orolig att den här sista flaskan skulle vara körd. Nu kanske det redan ändå skulle vara på väg utför, då Barbera kanske inte är menat att lagras en längre tid och med tanke på den varma årgången 2003 så är det nog ännu mer sanning i det påståendet.

Jag har provat och bloggat om vinet tidigare. Just i det inlägget var det 2005 som var den aktuella årgången. Den tyckte jag var lite mer druvtypiskt än 2003 som är mer bombastisk. Jag minns att vi dekanterade vinet kvällen innan för att få bästa upplevelse.

Nå, hur var det nu med korken.....

Jo, den lever fortfarande. Rejält mogen doft med fin röd frukt. Lite dova toner med en stänk av menthol. Smaken är ordentligt syrlig och väldigt spritsig på tungspetsen, nästan pärlande. Mogen med varm och lite eldig smak. Toner som går åt undervegetation och svamp. Långt avslut som lämnar ett dovt, varmt och moget avtryck.

Jag kan rekommendera vin vänner som har kvar av denna årgång, att det är läge att korka upp, innan det är försent.

Inga kommentarer: