fredag 9 oktober 2009

Tema: Båtvin

Äntligen dags för en mitt-i-veckan-provning med Patrik igen. Sist så stod jag för båda vinerna och denna gång så ställde Patrik upp med två viner, plus lite god mat. Sådana här kvällar ger en lite extra kraft i höststressen. Jag provar båda vinerna blint såklart.


I glas nr 1, stiger en dov ton av nästan övermogna jordgubbar. Lätt rostat kaffe och en häftig ton av orientaliskt te. Ingen tvekan vad som gömmer sig i det här glaset, Pinot Noir. Efter några timmar i karaffen öppnar doften upp sig ytterligare och skänker en läcker sötfruktig jordgubbston med stänk av vanilj i. Det här får mina mungipor att vända uppåt.

I munnen är vinet elegant och flörtigt med klart tydligt smak av solvarma jordgubbar. I avslutet ett spännande inslag av tallbarr. Avslutet är lite varmt av alkoholen till en början. Efter sina timmar i karaffen är den känslan borta. Kan kanske bero på att min munhåla vant sig. Nu händer det som hände i doften, vinet växlar upp och får en rejäl skjuts i smaken, med härligt sötfruktig druvsaft som känns igen i en bra Pinot.

Jag säger med säkerhet att det är en Pinot Noir, och med tanke på att syran är lite dovare än en Bourgogne så klipper jag till med att det är en "Cali Pino".

2000 Marimar Don Miguel Vineyard Pinot Noir, Russian River, Californien.



Vad roligt. Ett kärt återseende. Den här har jag provat tidigare, läs gärna mer om det här. En favorit producent som fick mig att öppna upp ögonen för Californien och Pinot Noir. Lite historik och fakta skrev jag om i inlägget då jag provade den sist. Kul, ett mycket gott vin som fortfarande var vin full vigör, trots sina nio år på nacken.


I glas nr 2, stiger helt andra dofter upp ur glaset än det första. Här finns en läcker personlig doft. Spännande nyanser av höstens rotfrukter och mylla är väldigt tydligt. Jag tycker mig hitta en flyktig ton av flytande lakrits. Efter sin tid i karaffen så händer det saker. Nu försöker vi hitta ord så som, sur disktrasa, mogen kittost eller gammalt blomvatten med rosor i. Allt det här förstås i en positiv bemärkelse. Vilket kan vara svårt för en icke vinfrälst att förstå, men det är något äkta och terroir över doften. Jag lyckas t.o.m finna lite eneträd.

I munnen känns ung fräsch frukt igen. Här bygger vinet på en fransk stramhet och slank frukt. Mörka toner blandas med läckra animaliska drag. Mitten partiet är nästan rönnbärs syrligt. Avslutet lämnar ett stramt intryck och nyanser av järn eller blod. Mycket gott.

Det här är sånt vin som sätter igång salivproduktionen i munnen och längtan efter en god köttbit. Med tanke på mina intryck och den unga frukten, med dess stramhet, fast ändå med en lätthet så går min gissning till en ung Côte-du-Rhône.


2005 Château La Fleur Calon, Montage Saint-Emilion, Bordeaux.


Tänk att Bordeaux kan vara så gott. Tidigare avfärdade jag det som för dyrt och för blaskiga viner. Nu flera år senare faller min smak tillbaka och jag uppskattar den här typen av vin mer och mer. Visst är det svårt att hitta bra Bordeaux-viner till överkomliga priser, men det kanske ändå bara är ett Sverige-problem?

Tyvärr hittar jag inget om denna producent. Vore intressant med lite bakgrundsfakta, men vi kan ändå se att det gjordes mycket bra i Bordeaux 2005.



Angående rubriken så var det här viner som Patrik köpt på en Finlandskryssing för ett par veckor sedan. Bägge vinerna låg runt 200-hundringen. Det var även där jag köpte min Marimar 2000.
-Tack Patrik för två mycket goda viner och en lyckad middag. Nu ser vi fram emot lördagens stora provning!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Kompis,
Spanade in kvittot. Bordeauxen kostade bara 95 sek. Rätt ok för det priset eller hur? Ses imorgon.

//Patrik

Anonym sa...

Fann lite om blenden på nätet. 80% Merlot & resten Cab. Franc. Men mycket mer finner jag inte.

//Patrik

Micke sa...

Hej Patrik
95 spänn! Det hade jag aldrig trott. Helt klart ett bra köp. Eller som journalisterna skulle säga "brak-fynd"!!!
Ingen Cab Sauv i blenden? Vi fann inga gröna toner från Cab Francen heller.
Vi ses imorgon.