måndag 12 oktober 2009

Södra Rhone + en hel del annat



Så var det dags för grabbgänget att hålla i en provning. Som vanligt provar vi helt blint, med vad allt det innebär. Som vanligt är det en höjdpunkt i livet när vi träffas. Att vi har kul märks på att vi snart har hållit på i nio år och att Jocke åker 50mil enkel resa för detta.

Nåväl, jag ska komma igång med vinerna och försöka hålla det hela lite kort.

GLAS 1.

Till en början lite svårflörtad, men sen öppnar den sig och lämnar lite vägdamm och spännande toner av bränt farinsocker. Visserligen känns det också syltig på björnnbär.

I munnen är det stramt med en fräsch frukt. Ung. Rejält med sura körsbär som sen blir syltiga björnbär. OK längd.

2007 Xavier Châteauneuf-du-Pape, SB 6267, 199:-



Jag blir aldrig riktigt tagen av det här vinet. Flera andra tyckte däremot tvärtom och det är väl tur att vi tycker olika. Vinet kom in i ordinarie sortimentet i april. 2007 pratar alla om när det gäller ChndP.

GLAS 2.

Mmmm, läcker bärigt med nästan godisaktiga toner av hallon och smultron. En burgundisk känsla där frukten är riktigt inbjudande. I munnen förstärks doftens intryck av hallon och jordgubbar men också en viss kryddighet. Vinet är elegant och faller som en smekning över tungan.

2005 Château Mont-Redon Châteauneuf-du-Pape, SB 2811, 234:-



Oj vad jag blir imponerad av det här vinet. Jag har provat det förrut men aldrig upplevt det så här. Ett av de bästa vinerna ikväll tycker jag. Här tycker jag den läckra grenachen gör riktigt bra ifrån sig. Kul att även detta finns i ordinarie sortimentet. Hur kommer 07:orna att vara??

GLAS 3.


Doften känns väldigt ung och rejält bärig. Tydlig vanilj med syltiga mörka bär. Jag får en känsla av BIB. I munnen känns den unga och väldigt bäriga frukten, med sina fat och medföljande vanilj. Fylligt och syltigt av mörka bär. Avslutet bär på en viss beska också.

2007 Domaine Roger Perrin Châteauneuf-du-Pape, SB 95234, 219:-


Det här vinet delade gruppen i två läger. Jag tillhörde då dom som inte gillade stilen. I just denna provning kändes frukten billig och BIB-lik, tyvärr. Det kanske ändrar skepnad vid lagring, men just är det inte min tekopp.

GLAS 4


En personlig doft som drar åt det blommiga hållet, med örter och höloft. Ger en bonnig känsla.
I munnen finns ung, stram och koncentrerad frukt med toner åt det mörka bär hållet. Viol och kryddor. Avslutet är eldigt och vinet saknar balans. Det känns som det spretar åt olika håll, frukten åt ena och alkoholen åt ett annat. Saknar balans.

2007 Gigondas Les Hauts De Montmirail, Domaine Brusset, SB 98545, 279:-

Jag vet inte var det var med mig den här kvällen, flera andra tyckte detta var riktigt bra, men jag tycker den saknar balans. Jag tror det får bli att ge den en chans till vid tillfälle.
GLAS 5

Sensuell åt det kvinnliga hållet hittar jag i glas nr.5. Flörtig, läcker frukt med toner av vanilj, röda bär och med ett djup. I munnen är vinet lätt stramt, elegant med fräsch frukt. Det är välgjort, långt och komplext. Här finns en skål av blandade röda och mörka bär. Lätt kryddigt och små nyanser av fat. Burgundisk stil.

2006 Paul Jaboulet Châteauneuf-du-Pape Les Cèdres, SB 75403, 304:-



Ännu ett vin som briljerar för mig. Fantastiskt gott, skulle gärna ha en låda av den här i mitt skåp. Så himla läcker, blir aldrig "jobbig" att dricka.


Så var själva provningen över. Ett fyrtal Châteauneuf-du-Pape och en Gigondas. För min del fick Mont-Redonen och Jaboulet min kärlek, där den sista var helt klart bäst. Vi tackar Jocke för vinerna och låter Agne överraska oss med maten. Givetvis plockades det fram mer vin under kvällen.

Toast med räk och avocado-röra


Fräsch blommig doft med en aning melon och citrus, Somrig. I munnen riktigt fräsch med en frisk god syra. Citrus och melon. Bra kropp.
En riktigt god alvarinho som matchade laxen perfekt.91p av Wine Enthusiast.

Ljummen varmrökt laxfilé, pressad potatis och en kall citrus/mynta sås.

2005 Dr. Crusius Niederhäuser Felsensteyer Auslese, SB 97315, 211:-

Klassisk rieslingdoft. Halvsöt med läckra honungtoner och en uns petroleum. I munnen halvsöt med honung, petroleum, melon, citrus och ett långt avslut med knivskarp syra.
Blåbärspaj av självplockade bär och hemmagjord vaniljsås.


1993 Tokaji Szamorodni Hungarovin RT
Tyvärr oxiderat och dött.

Fantastiskt inbjudande doft med charkuterier, korv, animaliskt, blod och rått kött. Superläcker doft. I munnen rejält sträv och stram. Väldigt ung med klockren fräsch frukt. Mörk frukt med ett långt avslut.

Doften är väldigt fruktig och det går åt det mörka hållet. Typiskt rökigt men med skön animalisk ton. I munnen rejält fruktig och rökig. Mörk, mörk frukt fylld med fat. En publikfriare.
Stiltypiska toner av russin, dadlar och mörk, mörk söt frukt. I munnen fyllig, söt med starka drag av russin, dadlar samt fikon. Eldig och med en lång eftersmak.

Summa: 5 personer, 11 flaskor vin, en hel drös glas och fantastiskt roligt.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Tja Boyz, Underbar kväll, läckra viner, gudomligt god mat och trevligt sällskap. Lärorikt också! Nu har jag möjlighet att alltid dricka fina viner. Bara jag köper service från Stallarholmen...

Ser fram mot december.

//Patrik

Micke sa...

Nu tänker du som oss andra, när du ser hur mycket bra vin du kan köpa för pengarna när den övriga kostnadsmassan sjunker.

December blir grym tror jag

Pipe is life sa...

Tack för senast, värry trevligt! CHANPAGNE 5 solar. Rock on