onsdag 28 oktober 2009

2006 Henschke Louis Eden Valley Semillon


Att Henshke gör bra viner är välkänt. Deras flaggskepp Hill of Grace är närmast legendariskt. Men ikväll provar jag ett av deras vita, och i ett betydligt lägre prisläge än Hill of Grace.
12% av vinet har lagrats på jästfällningen i sex månader i använda 225-liters franska barriquer. Resterande del har legat i ståltank för att behålla fruktegenskaperna.
Min erfarenhet av Aussie-semillon är väldigt liten, så det är med spänning som jag skruvar av kapsylen på flaskan och häller upp........
Doften är nästan söt och väldigt fruktig. Först fångar jag upp päron, men sen ändrar jag mig och får det till äpplen. Sen känner jag igen carambole. Doften har en fin ton av mineraler. Lite chardonnaynyanser iform av våt ylle gör sig till känna.
I munnen är vinet fruktigt och torrt. Härligt mineraligt med toner av både äpple och päron. Blöta stenar eller krita går att hitta. Ren fräsch frukt. Avslutet är långt och slutar med lite citrus.
Först tycker jag att det våta yllet är för påträngande, och jag har svårt för det. Men ju mer jag provar vinet desto mer gillar jag det. Det får helt klart tummen upp.

2 kommentarer:

Winepunker sa...

Sydaustralisk Sémillon hör till ett av vinvärldens riktiga glömda storheter, speciellt om det får tid på sig i källaren. Det riktigt roliga är att de är i princip odödliga, växer med tiden till mycket personliga saker fyllda av vax och kul kryddor med intensiv syra.
Just Louis 2006 provade jag själv i början an 2008, verkade mycket lovande, även om det är svårt att veta hur det smakar efter något decennium. Har du plats och tålamod, köp ett par falskor och lägg undan. Jag finner själv stort nöje i mina gamla Tyrrell's Vat 1 (iofs. från Hunter Valley, men de från Barossa/Eden växer till sig nästan lika bra).

Micke sa...

Hej Winepunker
Tack för att du delade med dig av din erfarenhet. Jag har faktiskt en flaska kvar så den får glömmas bort ett antal år på försök. Det ska bli spännande.
Det roliga är att man ändrar sin vinsmak i sin utveckling, så dom flaskor jag köpte för flera år sedan är inga som jag skulle köpa idag. Och säkert är det så om tio år också, då jag ska korka flaskorna jag köper idag. Å andra sidan kan det visa sig vara rena drömlexiret och då ångrar man sig att man inte köpte fler. För då är det inte roligt att köpa nya flaskor och vänta ytterligare tio år. Men det är det här som gör det så himla intressant att bygga sin källare.
Ha det bra