torsdag 15 oktober 2009

2002 Château Les Ifs Prestige


Sista flaskan av en inköpt låda från Tryffelsvinen 2006. Cahors " Det svarta vinet", gjort på 100% Malbec. Redan år 96, under den romerska eran, var Cahors ett välkänt rött vin. Under århundradena har det också uppskattats av påvar och kungar. Tsar Peter den Store lär ha botat sin krånglande mage med Cahors. Får se om den läker även min .... Läs tidigare inlägg om detta vin här.


Doften är dov och bär på mörk, mörk frukt. Tydlig ton av lakrits känns direkt. Vinet doftar ändå rätt moget, med animaliska drag och undervegetation. Jag får en känsla av svart te också. Mycket trevligt.

Vinet är smakrikt och medelfylligt med begynnande mognad. Fortfarande dominerat av mörk frukt. Det finns en del sandiga tanniner kvar som håller upp vinet. Emellanåt tittar lite sura körsbär fram. Avslutet är tyvärr lite för kort och jag får en vattnig, tom känsla.

Visst har det funkat att lagra det här vinet. Det är bara en fråga om vilken stil man gillar. När den var ung var det väldigt fruktig och publikt. Dag 2 håller vinet fortfarande och levererar likadana intryck som tidigare. Avslutet drar dock ner betyget rejält för mig som hade hoppats lite mer av denna Cahors.

2002 Château Les Ifs Prestige, Cahors, Frankrike, 125:-

3 kommentarer:

Herren sa...

Hej Micke,

Som sagt, bra blogg, och tack för inbjudan samt hjälp med anklåren :-)
En i mitt tycke mycket bra Cahors, även den från Tryffelsvinet är Un Jour 2006 (nr 95174), en tuff lagringsvänlig sak men OK också att inmundiga nu.Vi har någon 2005 kvar men de flesta hat gått åt och så köpte vi några 2006 vid sep. släppet. Finns några kvar på SB såg jag. /Tryggve

Micke sa...

Tackar, tackar
man försöker.
-Varsågoda, kul om ni har tid att komma.
Lycka till med middagen, och disken för din del då! ;-)
Un Jour har jag provat på någon träff med Tryffelsvinen, den vill jag minnas var väldigt trevlig.
VH
//Micke

Unknown sa...

Hej
Kan bara återkoppla med att jag idag hämtat upp en 2002 flaska ur källaren och den har fortfarande en hel del kraft och fina syror, helt integrerade tanniner och en bra länd i eftersmaken, inte så dåligt för en 2002:a. Avnjöts med en grillat fläskfile.