onsdag 9 september 2009

2005 Château Bouscassé





Jag fortsätter i franska spåret här på bloggen. Alla vinintesserade känner väl till Alain Brumont i Madiran, som fått stora lovord i Sverige med sin Château Montus. Hans pappas gamla vingård Bouscassé är också riktigt, riktigt bra. Om man inte vill öppna sina Viellies Vignes så kan man ju prova hans standard vin som det här. Finns i dom flesta bolagshyllor. Förra årgången jag provade, -04, var mycket trevlig om än väldigt uttorkande i munnen av sina tanniner. Så nu var det på tiden att köpa -05:an och prova den.


Druvblenden är här 65% tannat, 25% cabernet sauvignon och 10% cabernet franc.


Doften har en läcker rödfrukt, men lite drag åt godishållet som t ex hallonremmar. Lite mjölkchoklad från godishyllan finns också. Snyggt integrerade fat ger en inbjudande doft.

Smaken bygger på fräsch och slank frukt. För mig går tonerna åt röda bär. Den Syd-franska känslan lyser igenom och vinet känns läskande. Visst finns det lite godisaktiga drag över det hela men allt sitter där det ska.



Det här levererar väldigt mycket tycker jag. För mig känns det drickfärdigt och gott redan nu. Jag hittar inte dom där torra tanninerna som jag fann i förra årgången, utan det är mjukt och tillgängligt. Eller också så har min gom fått erfara och vant sig med mer tanniner än för ett år sedan.





Inga kommentarer: