lördag 22 augusti 2009

2006 Nautilus Sauvignon Blanc


En vitvinsdruva som passar min smak bra. Med sin höga syra och läskande fräschör brukar den alltid gå hem. Just det här vinet har jag nämnt tidigare, läs mer här. Tidigare tyckte jag att Nya Zealand gjorde bättre Sauvignon Blanc än självaste Sancerre. Nu när jag provat fler viner från båda lägren, kan jag tycka att N.Z. gör otroligt bra och fräscha viner som är extremt druvtypiska, vilket gör det väldigt enkelt att uppskatta dem. Men jag hittar en tydligare mineralitet och personlighet i Sancerre än N.Z. och det uppskattar jag allt mer och mer.
Klassisk och druvtypisk med tydlig doft av krusbär och svartvinbärsnickel. Lägg till nässlor och lite nyklippt gräs.
Smaken är torr, frisk och fräsch. Syran är hög och aptitretande. Tonerna av krusbär och svartvinbärsblad är tydligast. Men även en del av det nyklippta gräset har hängt med in i munnen. Det hela avslutas med lite bitter grape. Mycket gott.

Inga kommentarer: