lördag 15 augusti 2009

2005 Domaine Faiveley Mercurey


Jag har sagt det förr. Vit bourgogne ligger inte mig varmt om hjärtat. Det ska också sägas att jag provat väldigt lite av det, men det lilla jag fått smaka lyfter inte mig något vidare. Jag väntar otåligt på ett uppvaknande!
Är det här vinet korkskadat? Kraftig doft av jordkällare. Är inte källaren lite möglig också? Sen finns de mer klassiska dragen av vått ylle och blöta popcorn också.
Smaken är något bättre då jordkällaren är något nertonad. Men det är fortfarande vått ylle och blöta popcorn som sticker ut.
Jag är hemsk ledsen för denna sågning Patrik. Men så lätt ger jag inte upp, jag fortsätter prova mig fram.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Du behöver inte be om ursäkt, Micke. Trodde själv att vinet var korkskadat så jag bytte den första flaskan. Den du provade var ersättningsflaskan, och den var inte bättre så att säga. Det är helt enkelt inte ett vin som faller oss i smaken. Allt Om Vin kallade detta ett utmärkt vin, fynd, med doft av aprikos med mjuk, rund & inbjudande smak. Var de fann dessa intryck är för mig en gåta.
//Patrik

Anonym sa...

Tillägg till föregående inlägg. Det fanns ljusare dagar under semestern också. Sommaren vita favorit var Loire-vinet Château de Fesles Chenin Sec, 2006. Chenin Blanc på ekfat med doft av citrusfrukt & en skvätt honung. Smaken komplex med mineraler och en frisk syra och som kan utvecklas fint med lagring. Beställde genast fler till källaren. Om du ber snällt kan du få vara med vid nästa urkorkning ; )
Cheers//Patrik

Micke sa...

Hej Patrik
Kanske dags för en stor vit Bourgogne provning snart!!?

Snälla, snälla snälla.....;-) Ett glas Chenin Sec, tack!

Vi ses snart.