torsdag 9 juli 2009

2008 Moscato d´Asti Prunotto

Första gången jag provade en Moscato d´Asti var på Vinordic och det var kärlek vid första ögonkastet. Kanske var den söta drycken en frälsning för min hårt rödvinsprovade gom den dagen, men jag lovade mig att återkomma till denna charmiga dryck. Så när dessa släpptes i våras slog jag till på ett par. Moscato d´Asti kanske inte ses som ett "finvin" i vissa kretsar, men alla som fick smaka den här kvällen föll pladask. Det är så lätt (5,5%) och charmigt och förstås sött.

Doften är typisk med sin piggelin-ton. Det har en inbjudande krusbärs doft också. Smaken är som att slicka på en piggelin. Det är sött och svagt mousserande. Kanske för svagt? I smaken finns också gula krusbär och honung. Avslutet går åt cantaloup melon. Det är helt enkelt somrigt gott!

2008 Moscato d´Asti, Prunotto, Italien, SB 95187, 99:-

Inga kommentarer: