lördag 16 maj 2009

Languedoc-Roussillon


Av olika anledningar ligger jag efter i bloggandet. Så nu får jag försöka ta tag i det. Förra lördagen träffades grabbarna i Oenologi Orden. Denna gång var det jag som höll i vintemat och Lasse i maten. Min tanke med det här temat var att få igång en diskussion huruvida de här vinerna "smakar Frankrike"? Är det åt det här hållet "det nya Frankrike" går åt? Jag försökte hitta moderna, fruktdrivna och koncentrerade viner från ett område som annars stått för bulkviner, åtminstone för mig. Det blev lyckat, efter blindprovning så var det ingen som kom att tänka på Frankrike utan gissningarna gick åt Portugal, Spanien och Sydafrika. Alla viner utom en var väldigt goda. Jag var lite orolig för ett vin, varför jag placerade det först i provningen, vilket visade sig vara bra för det var det vinet som inte blev uppskattat.

Här kommer våra anteckningar om vinerna:


VIN NUMMER 1,
Doft: Spritigt, bonnigt, mörk frukt med ett udda uttryck.
Smak: Mandel, nötter, salt, svavel, kisel, odrickbart.

Det mest avskyvärda vin jag någonsin provat, och jag har en flaska till hemma. Iefterhand har jag hört andra som provat det och hyllat det som underbart. Flaskvariation?

Druva:Carignan (50 %), Syrah (40 %) och Grenache (10 %)

Familjen äger 27 ha varav 7 ha utgör betesmark för kor för att jorden ska få vila från produktion. Familjen Barral är vinodlare sedan 1750. Didier Barral tog över domänen för 14 år sedan tillsammans med sin bror. Didier Barral har ett stort intresse för naturen med ett speciellt intresse för mikroorganismernas funktion och insekternas roll i vingårdens



VIN NUMMER 2,
Doft: Inbjudande doft med toner av gräddkola, toffée, gräddhallonkola, gula russin, blyherts,"ripasso-doft".
Smak: Fylligt vin med bra strävhet inslag av hallonkola, lingon, mörk frukt och långt avslut.


Ett vin som fick 1 röst som kvällens favorit.
Druva: 100% Grenache
Gamle rugbystjärnan Bertrand for till Roussillon och tog hjälp av fristående vinbönder i Tautavel. Odlarna levererade sina mest utsökta grenachedruvor från de äldsta stockarna, och Gerard Bertrand mackade sedan på med sina dyra ekfat.




VIN NUMMER 3,
Doft: Elegant men stor doft av gräddkola och örter. En härlig ton av parfym hänger sig över vinet.
Smak: Fylligt och packad med mörk frukt. Inslag av viol. Vinet är strävt men med en balanserad kropp. Avslutet är fylligt och långt med en liten eldig knorr på slutet.

Även detta vin fick 1 röst som kvällens favorit.

Druvor: Syrah 75% och Grenache Noir 25%
Druvorna skördas för hand med ett uttag av 25 hl/ha från stockar som är mer än 50 år gamla. Efter 2 sorteringar sker jäsning på nya franska ekfat, därefter en lagring i 15 månader. Vinet är ofiltrerat.


VIN NUMMER 4,

Doft: Frisk doft med tydliga inslag av fat och animaliska reflektioner. Parfymerade toner och läckra nyanser av apelsin eller mandarin. Även stor på jordgubbar blandade med mörk frukt.
Smak: Fylligt och kraftfullt vin som är packat av mörk frukt. En hel del fat gör sig till känna och toner av jord, salmiak och tvål. I munnen känns det friskt och tydligt strävt uppbyggt av en bra kropp. Avslutet bär på en sälta som faktiskt för tankarna till Leon Barral, men här smakar det så mycket bättre.


Druvor: 60% Grenache och 40% Mourvedre.
Den mystiska skogen eller de fantastiska faten, som vinets namn betyder, är idag Senats bästa vin. Detta vin består till 60 % av 55 år gamla Grenache-stockar och resten 20-åriga Mourvedre- stockar.



VIN NUMMER 5,
Doft: Stor doft av gräddhallonkola tillsammans med fat och vanilj. Massor av röda bär och kaffe.
Smak: Kraftfullt vin med tydlig fatkaraktär. Strävt och friskt syrligt. Godisaktiga toner av kola och mörka hallon. Avslutet är långt och eldigt.



Fick 2 röster som kvällens favorit.
Druvor: 50% Syrah, 25% Grenache, 25% Carignan
Vinstockarna för syrah är runt 20 år gamla och för carignan och grenache 30-50 år gamla.
En noggrann selektering av druvorna gjordes vid sorteringsbordet varefter de avstjälkades och därefter gjordes ytterligare ett urval för att endast få de bästa druvorna. Carignan vinifierade med maceration carbonique. Syrah och grenache har vinifierats på traditionellt vis. Druvorna fick kallmacerera innan alkoholjäsningen startades. Jäsningen avslutades med att temperaturen fick stiga till ca 30°C. Den malolaktiska jäsningen genomfördes på tank
Vinet har lagrats i 18 månader på 600 liter stora ekfat (demi-muid)
Skördeuttag: 23 hl/ha



VIN NUMMER 6,
Doft: Stor, dov, kompakt med massor av mörk frukt. Kryddiga inslag så som kryddpeppar.
Smak: Extremt kompakt och koncentrerad. Viskös på gränsen till trögflytande. Serveras med sked? Mogen, sötfruktig. Choklad. Mörk, mörk, mörk frukt med kryddigt inslag. Avslutet är långt, långt fylligt, nästan söt ton fast med en knorr av sälta.
Denna fick även den 2 röster som favorit.
Druva: 100% Syrah
Mycket liten produktion och gamla stockar av Syrah är hemligheten bakom detta vin. Vinet har legat 20 månader på helt ny fransk ek och skördeuttaget brukar inte överstiga 30 hl / ha.
Pierre Cros är en gammal rugbyspelare som flyttade in i sina morföräldrars hus. Han tog över de gamla vinplantorna som i stort sett var övergivna och växte vilt. Hans viner är lika kraftiga och karaktärsfyllda som Pierre själv.



( kvällens laguppställning )



Patrik plockar fram ett medtaget bonusvin.
Doft: Plommon, kvisttomater, paprika, modernt.
Smak : Plommon, grönsaksdisk, paprika, tomat, rostade fat, god, lång, balanserad, välbyggd.



Vinet som Lasse serverade till desserten som bestod av en fryst chokladmousse med spritade körsbär.
Doft: Brända toner, aprikos, honung, söt, inbjudande.
Smak : Brända toner, söt, aprikos och honung, långt avslut.













7 kommentarer:

Anonym sa...

Ska hämta och korka min(1 av 2)usla franska vinare. Så ska vi se om det är bättre.Det blev en trevlig kväll. Klick klick Pipe is life

Micke sa...

Jag hörde idag från dig att du tyckte din flaska var mycket bättre. Då är det som vi misstänkte, flaskvariationer. Jag ska snart prova min nr. 2 också.

Mina Vinare sa...

Hej Micke!

Kul och trevlig läsning. Jag ska faktiskt besöka Languedoc-Roussillon i år. Jag har lite halvdålig koll på producenterna om jag ska vara ärlig. Därför extra intressant läsning.

Kul med Château des Erles och Domaine Cros som jag velat prova men aldrig gjort. Vilket var ditt eller dina favoriter?

Ha det bra!

/ MV

Anonym sa...

Andra bloggare har oxå upplevt kraftiga variationer när det gäller Leon Barral. Synd att vi fick uppleva detta. Verkar som om vinet är en upplevelse (positiv) vid bra förhållanden. Temat var ju riktigt kul och ingen av oss gjorde succée vid blindtesterna. Des Erles Fitou min favorit, med sin underbara avslutning. De övriga höll oxå hög kvalitet och jag kommer dyka djupare in i denna för mig vita fläck på Franska kartan.

Sen kan man väl säga att sällskapet "klickade" väl ihop : )

Vi ses ikväll för Rosé-provning. Ser fram mot det...

Micke sa...

Hej MIna Vinare

Tack. Vad härligt att åka till L-R. Är det nöjesresa eller jobb relaterat? Oavsett blir det säkert uppskattat. Mina favoriter var just des Erles och Cros, med tyngst röst år Cros. Fantastiskt vin, men kanske inte helt lätt att matcha till mat.

Lev väl.

Micke sa...

Hej P.

Som sagt Barral var inget som sköt med lovord, snarare blev det ett snopet "klick". Men sista flaskan ska bli spännande att prova. Jag hörde A provade en av sina häromdagen och visst fanns sältan och lite annat där som vi kände, men inte alls den odickbara vinsaft vi drack.

Det ska bli trevligt med rosé ikväll. Jag har färsk tryffelsalsiccia som jag tänkte att vi gröper ur korvskinnet och fyller vårkycklingen med. Kan det bli nåt? :-)

Mina Vinare sa...

Hej igen!

Det är faktiskt semestern som ska spenderas i Languedoc-Roussillon men grundtanken är sol och bad – inte vingårdsbesök (vilket naturligtvis måste hinnas med också). Ska försöka hitta ett antal intressanta ställen att besöka och sedan får det bli på vinst och förlust. Vi kommer att bo nära Collioure som lär vara en riktig pärla, inte bara som stad utan även känt för intressanta och personliga viner gjorda på Grenache. Även Banyuls ligger bredvid, så förhoppningsvis blir det även lite kul vinbekantskaper också.

Förstod nästan att Erles och Cros var dina favoriter. Det gick nästan att tyda av dina beskrivningar. Jag ska försöka få till ett smakprov av någon av dessa.

Vi hade vinprovning igår och en av provarna hade med sig just 2004 Ch Fontebride och den är ju sensationellt bra för priset. Ren, frisk och snygg utan de allra värsta knäcktonerna som annars lätt blir lite för sötkladdiga. Jättegod.

Trevlig helg!

/ MV