måndag 6 april 2009

2006 Bourgogne Rouge

Dags att prova det här vinet igen. Sist jag skrev om det nämde jag lite kort om Lucien Le Moine. En négociant som jag tror bara kommer att bli bättre och bättre. Det här är deras billigaste basvin. Prisvärt i Bourgogne är väl näst intill omöjligt, det gäller även här tycker jag.

Doften är frisk och bär på toner av körsbär, jordgubbar och jord. Smaken ger ifrån sig ett rejält bett med frisk syra. Det första som slår mig är sura körsbär, kanske lite rönnbär och tranbär. Men sen kommer det fram fina jordgubbsnyanser. Eftersmaken är flörtigt god med drag åt jordgubbssaft. Syran i vinet retar upp aptiten, och jag säger till mig själv att det här är ett perfekt matvin gjort åt det old school-hållet. Jag önskar vinet lite mer djup bara, så hade det fått sig en guldstjärna av mig.

2006 Bourgogne Rouge, Lucien Le Moine, Frankrike, 329:-

Inga kommentarer: