måndag 27 april 2009

2005 Canonica a Cerreto Riserva

Vi var bjudna över till grannen på en härlig grillmiddag. Patrik och Susann tycker alltid det är kul att blindtesta mig på deras köpta viner. Så var det nu också. Här var mina intryck:

Doften är initialt fruktigt Nya Världen med en massa svarta vinbär. I munnen är vinet fruktigt och mjukt. Efter några munnar till kommer ett syrligt slut med drag av körsbär. Vinet var några grader för varmt när vi börja prova det. När det sjunker några grader är doften fylld med körsbär, choklad och fat. Smaken bär på mogen, solvarm frukt med toner åt körsbär. Avslutet är lätt eldigt med en syrlig svansspets.

I första stund var jag i Australien och snurrade, men ganska snabbt ändrades tankarna till Italien. Det var grundat på körsbären och det syrliga slutet. Jag tyckte dock att den var rätt mörk och solvarm i sin framtoning, varpå jag gissade på södra Italien, kanske en Montepulciano.


Svaret var denna Chianti Classico Riserva. Med en druvblandning på 85% Sangiovese, 10% Cabernet Sauvignon och 5% Merlot. Landade på Systembolagets hyllor i april månad och ska således finnas i sortimentet i 1 år. Kan lagras skriver systembolaget. De orden är man inte bortskämd med på bolaget, men för mig är vinet på sin topp nu. Min upplevelse var att det var gott, moget, tillgängligt, charmigt, går hem hos den breda publiken och ett säkert kort att rekommendera.


2005 Canonica a Cerreto Riserva, Italien, 152:-

Inga kommentarer: