lördag 28 mars 2009

2001 Duca d´Aragona



Stod och höll i en Gumfield Pinot Noir när jag såg den här på hyllan istället. Try new thing´s är det någon som tjatar om, så då ställde jag tillbaks Pino´n och tog den här Negro amaro istället. Producenten Francesco Candido är enligt böckerna regionen Apuliens stjärnskott, med moderna men klassiskt komponerade rödviner. Duca d´Aragona är en blend på 80% Negro amaro och 20% Montepulciano.

Doften gillar jag på en gång. En fin fatkaraktär med medföljande vanilj uttrycker sig starkast. Sen en läcker animalisk doft som gör att jag går igång. Även nyanser av olika torra kryddor, läder och de klassiska italienska körsbären smyger sig på. Smaken ger ifrån sig ett moget vin med tydliga fat och vanilj. Det tillkommer även en del örter och kryddor. Avslutet ger en varm och lite eldig finish, som förvånar mig då etiketten säger 13,5%.

Sammanfattningsvis ett riktigt gott vin. Inget stort vin, men med en plusfaktor på att det finns möjliget att hitta ett rätt så moget vin på bolaget. Jag gillar de animaliska tonerna i doften, läckert.

2001 Duca d´Aragona, Candido, Italien, 129:-

Inga kommentarer: