måndag 16 februari 2009

2005 Gotin del Risc Essencia

Efter en lång dag i Lidingö under dotterns volleybolls turnering, som hennes lag även vann i finalen, så känns det skönt att få dra korken ur en flaska och slå upp senaste nummret av Livets Goda samtidigt som Bruce Springsteen´s Devils & Dust fyller mina öron.

Jag lovade ju att prova denna Spanjor igen. I förra helgens drabbning stack den ut. Jag charmades av dess sötfruktiga doft med smörkola och vanilj samt hallon. Av erfarenhet upplevs det ánnorlunda i sin ensamhet. Det har blivit en trevlig bekanskap denna Mencia-druva dessa båda gånger. Jag kan höra Gary Vaynerchuk´s mantra eka i huvudet Try different things!.


Doften är även denna gång sötfruktig, men direkt i glaset är det en tydlig ton av jord som är störst. Efter en stund öppnar det upp sig och en rejäl dos hallon gör sig till känna. Doften känns modern. Visst är det lite eldigt men inte för mycket. En hel del lakrits känns igen också. Efter ytterligare en stund i glaset kommer jag lite närmare förra helgens doft, med en söt knäckighet. Inte så mycket smörkola som sist, men visst förs tankarna till grenache.


Smaken är direkt kraftfull och varm. Vinet är väldigt fruktigt, dock old school, med en tydlig stramhet och en härlih animalisk smak. Även i smaken finns en rejäl dos hallon och lakrits. Smaken är nästan tuff i munnen och det släpar på lite sandiga tanniner. Eftersmaken är lång och varm med en god fatton i avslutet.

Jag tycker om vinet. Det skilde sig en hel del i upplevelse från sist, som väntat. För sina pengar ett vin jag defenetivt kan rekommendera. Smakabra!

2005 Gotin del Risc Essencia, Bierzo, Spanien, 139:-

Inga kommentarer: