torsdag 8 januari 2009

2007 Duorum

Blev sugen att prova den här portugisen, för att se om det kan bli det nya husvinet här hemma. Duorum är ett projekt där två av Portugals mest kända vinmakare José Maria Soares Franco och João Portugal Ramos tillsammans skapade detta vin. Druvblandningen är touriga nacional, touriga franca och tinta roriz som skördades för hand. Vinet fick mogna på amerikanska och franska ekfat i sex månader.



Doften är väldigt bra och har en ren frukt. Den goda doften är fylld med mörk frukt som samsas med en trave hallon. Vinet har en viss djup och komplexitet. Här finns en lätt karaktär av fat och en underton av lakrits.
Smaken är slank och har en känsla av sval frukt. Doftnyanserna hänger med i munnen med mörk frukt, hallon och lakrits. Tanninerna sitter där dom ska. Tyvärr upplever jag ett litet vattnigt mellanregister. Att vinet är något tom i mitten. Annars är smaken okomplicerat gott och enkel att dricka. Vinet känns Nya Världen i doften men mer old fashion i smaken. För mig är det här ett vin som jag kan rekommendera till alla vänner som bara vill ha nåt gott och som är säkert.

1 kommentar:

Anonym sa...

25 minusgrader i portugal..ush... kaos i Italien.

Men i stockholm skiner solen. Nu är jag igång. och har precis fått in något mysigt för dig... hehe.. kolla min blogg din lilla lyxlirare.

K.F.N