onsdag 28 januari 2009

2005 Alain Jaume Grande Garrigue




Den sista flaskan från skåpet av denna bonniga fransman. Jag har skrivit om den flera gånger förrut, läs mer här. Just i den här sista flaskan så upplevde jag att namnet på vinet var helt rätt., Grande Garrique. Fick känslan att jag kunde se och känna landskapet där vinrakorna växer. Dess terroir. Dess olika vegetation som bidragit till vinets karaktär. En upplyftande känsla.



Doften sjunger av toner från härliga röda bär med starka drag åt jordgubbspaj, och massor med blandade örter. Det är timjan, rosmarin och dragon. En viss pepprighet spetsar till doften.



Smaken är förvånadsvärd bred. Den håller hela vägen i munnen och smakerna drar förstås åt röda bär. Bären ackompanjeras med vildvuxna örter, timjan och rosmarin. Avslutet är kryddigt och snyggt. Fina tanniner som vävs in i frukten. Visst, det är inget STORT vin, men det får en att slappna av efter en tok-stressig dag på jobbet. Oh, vips så har man nästan druckit upp hela flaskan själv.




Langotto al Barolo Chinato

Förödande goda choklad praliner från italienska Alba. Väl balanserad vinsmak i dess krämiga mitt som möter upp den höga kvalitén i chokladen. Rekommenderas starkt!!

2005 Alain Jaume Grande Garrique, Vacqueyras, 120:-

3 kommentarer:

Anonym sa...

kan inte hålla med, tycker vinet hade alldeles förliten kropp och blev på tok för eldigt. klarade inte alls av att parera alkoholen som blir alldeles för hög. finns mycket mer att hämta för 120 bux

Micke sa...

Hej
Det är klart att vi tycker olika. Kroppen tycker jag fyller ut väl. Eldigheten märkte jag inte av denna kväll, men tittar jag på mina äldre inlägg om vinet så påpekar jag eldighet. Och det är det som är så spännande att samma vin kan uppfattas så olika vid olika tillfällen. Jag kan hålla med att 120:- är något för högt, men så är det väl överlag med fransmännen??
Vänlig hälsning.

Anonym sa...

Hej Dom där små chokladbitarna smakar fantastiskt gott tillsammans med ett par droppar röttvin!