måndag 12 januari 2009

2004 Ojai White Hawk Syrah


Ojai har blivit lite av en favorit hos mig. Så när Divine släppte denna Syrah i mitten på november så slog jag till på några flaskor. I Gunnar Nordgrens nyhetsbrev står det skrivet så här om detta vin;
Vingården är planterade på en kulle i ren sand i Cat Canyon nära Los Alamos. Av den anledningen är stockarna oympade, vilket ger en speciell smak åt vinet. Adam avstjälkar alltid alla druvor. En av anledningarna är att det finns mycket potassium i stjälkarna vilket ger en lite lägre syra, vilket Adam inte gillar. Dessutom har Adam alltid så lågt skördeuttag att de är kraftfulla nog utan att behöva biffas upp med stjälkar. Adam slutade för många år sedan med att sätta till någon syra till sina viner och denna vingård är relativt kall och har naturligt en bra syra. Vingården ägs och brukas av familjen Henley. Den brukas organiskt och "sustainable". För Syrah är klonerna 1 och 6 planterade.



Doften signalerar sötmogen frukt. Stor och extremt fruktig doft. Allra tydligast blir tonerna av hallon och vanilj. Här finns också lite lakrits, hallon-lakrits. Spännande Rhone-liknande inslag av korv och charkuterier. Något animaliskt döljer sig där inne också. Vinet doftar mustigt och murrigt.



Smaken är riktigt stor, koncentrerad och fyllig. Kompakt frukt med tydliga inslag av sötfruktiga hallon fyller min mun. I smakens mitt bränner tyvärr en alltför stor eldighet fram (15,5%). Avslutet är långt och innehåller mängder med lakrits. Ett stort och gott vin, men kanske är mina förväntningar lite för höga just idag. Så jag placerar inte den här flaskan på Årsbästa -09.



2004 Ojai White Hawk Syrah, USA, 319:-

Inga kommentarer: