onsdag 7 januari 2009

2001 Chateau Lafon-Rochet


En enda gång har jag köpt primörviner. Då gällde det årgång 2001. Jag hade semester då det begav sig, den 21 augusti 2002 kl 11. Jag befann mig i Hälsingland och for in till systembolaget i Hudiksvall. Klockan 11 stod jag där och sökte uppmärksamhet hos personalen. Han som hjälpte mig var trevlig men fick läsa igenom rutinerna för händelsen. Det var första gången för honom och jag gissar den enda gången det året.
Sen var det bara och vänta. Och vänta. Och vänta. Så, den 24 mars 2005 fick jag samtalet att det gick bra att komma och hämta vinerna. Som tur är har jag släktingar som bor i Hälsingland som fick rycka in och kvittera ut, annars hade det blivit en resa på 35 mil, enkel.
Nåväl, det här är en av de flaskor jag köpte då. Jag kan inte så mycket om slottet, men läser i min uppslagsbok att slottet är klassat som 4e Cru Classé. Gården köptes av familjen Tesseron 1959, och då var den riktigt nergången. Men med en himla massa pengar satsades på omplantering och restaurering. Så nu kan gården erbjuda mer kraft och modernare viner.
Färgen på vinet är mörk röd. Här syns ingen begynnande mognad.
Doften är direkt knuten. Sen framträder en tydlig jordighet. Under jordlagret kan man förnimma stall och svarta vinbär. Mycket mer är det inte. Den tydliga jorden skymmer allt annat.
Smaken är som att tugga ett stycke jord. När man svalt jorden fylls munnen med läder, hästsadel och svarta vinbär. Vinet har en tydlig strävhet.
Ju mer jag och Agne provar på vinet, desto mer blir vi övertygade om att det är defekt på något sätt. Det blir svårt att njuta av dropparna i glaset, varför vi lämnar halva flaskan för att frysa in till framtida såser. Typiskt. Kan det vara korkskadat tro? Efter sådan väntan. Jag tror att jag blivit en stor förespråkare för skruvkapsyl.

4 kommentarer:

Anonym sa...

just druckit detta vin på min 56-årsdag. det var ett mycket välsmakande vin. eftersom mina söner och deras respektive är vegetarianer bestod måltiden av grönsakspaj, diverse inlagda svampar och milda franska ostar.oj-vilken smakförhöjare. alla njöt och vi hade roligt över hur de olika rätternas smaker trädde fram.
dyrt - knappast.
/Dag

Micke sa...

Hej Dag
Vad kul att din flaska smakade bättre än våran. Det är ju inget dåligt vin i sig. Var det samma årgång du provade?
Det låter jätte gott med inlagda svampar och ost. Det är så man ska prova vin, eller hur? Med goda tillbehör och i goda vänners sällskap.
Ha det gott.

Anonym sa...

Hej Micke
Jo, det var samma årgång.
Jag är imponerad av din vinsida. När jag får lite mer tid över ska jag titta närmare på allt intressant som du lagt ut.
Ha det
/Dag

Micke sa...

Hej igen
Tack för komplimangen. Är en glad amatör bara.

Sköt om dig