söndag 9 november 2008

2005 Ojai Santa Barbara Pinot Noir


Det är alldeles för sällan som Agne med familj tittar förbi en kväll. Så när det sker får man bjuda på något gott, och det gör jag så gärna. Varför inte den här som jag blev helt såld på en sommarkväll i Göteborg. Den var så bra att den fick en självklar plats i Årsbästalistan. Skulle den leverera ikväll också? Eller blir det ett liknande syndrom som Grenachen jag provade häromsist?


Doften är från första början väldigt animalisk och bärigt. Den har ännu inte hunnit med någon luftning. En kort stund senare blommar en underbar jordgubb och hallon doft upp ur glaset. Kanske är jag färgad av min upplevelse sist, men jag tycker mig finna lite kokos, mango, papaya, passionsfrukt och även lite kryddnejlika. Agne var inne på "jul", kanske var det nejlikorna och lite pomerans. Hur som helst doftar vinet "snyggt" och gott. Det ändrar toner hela tiden under kvällen, sånt går jag igång på.
Smaken går i klassisk jordgubb och hallon stil. Sånadär torkade och softade jordgubbar. Nya Världen gör sig påmind i varm frukt och en eldighet. I mellanregistret finns schyssta kryddiga toner och en del lakrits. Längre in på kvällen kommer den där känslan av mango, papaya och passionsfrukt. Avslutet är suveränt gott med en härlig ton av te som hänger kvar i munnen.
Slutsats blir att jag är stormförtjust i det här vinet. Det växlar i doft och smak på ett sätt som gör att jag aldrig tröttnar på det. Smakabra!!

Inga kommentarer: