söndag 5 oktober 2008

Höst med Port och Amarone


Frugan har fest med väninnorna här hemma, så jag flyr till grannen med barnen och lite ost plus vin. En underbar höst eftermiddag ger oss en längtan efter grönmögelost, pepparkaka och port. Jag har aldrig varit stormförtjust i portvin, men provar återkommande för att hitta min stil. På den Fine wine provning som jag skrev om i förrförra inlägget fick vi prova en 2003 Taylor´s Vintage Port. Den var helt klart den bästa port som jag provat. Har förstått att den fått 100p av Parker också. Fast ikväll blir det en Late-Bottle-Vintage från Graham´s. Jag läser då och då att detta är ett bra substitut för en riktig Vintage, men för mig var skillnaden fruktansvärt stor. Taylor´s V hade en underbar balans i sin sötma, frukt och alkohol. Det saknar jag i Graham´s LBV.
Portvinets doft är söt och lätt eldig. Glaskupan är fylld med toner av russin och plommon. Smaken är fyllig och söt. Här finner jag en för mig allför stor eldighet. Avslutet rundas av med russin, plommon, fikon och choklad.

2001 Graham´s LBV Port, 149:-





Under kvällen långa samtal provar vi Amarone. Den fungerar faktiskt ganska bra till en Pollykladdkaka. Under en period köpte jag rätt mycket Amarone, men det gör jag inte längre. Amarone är fortfarande väldigt gott, nån gång ibland. Masi Costasera finns väl i stort sätt i alla systembolagsbutiker och den tycker jag levererar det jag förfäntar mig av en standard-amarone. Klart bättre än Tommasi´s standard-amarone i exakt samma prisläge.

Doften är jättestor och tydlig på mörka körsbär. Massor av torkade kryddor och lite russin. En lätt jordighet letar sig fram också. Men en superläcker chokladton som jag går igång på. Efter ett par timmar får jag det till fruktkaka. Härligt. Är det det varma 2003 som ger den här generösa doften tro?

Smaken är fyllig och kraftfull med drag åt mörka körsbär, torkade kryddor. Men även lite svamp. Härligt fruktigt slut som lämnar chokladtoner kvar i munnen. Alkoholen störs jag inte av här. Kan kanske blivit dämpad av portvinet tidigare? Det här är för mig en modern, snygg och god Amarone. Betalade 182:- på VikingLine mot bolagets 259:-.

2003 Masi Amarone Costasera, 259:-

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vad roligt med en vinblogg som jag inte har sett förut. Och nu har jag spännande läsning ett tag framöver.

Rock on!

Mvh
MSVin

Micke sa...

Tack MSVin,
Jag har följt din blogg länge och uppskattar varje inlägg. Intressant läsning om Veneroso´n du provade häromdan. Vi provade exakt samma vin i våras, men jag fick inte samma "hallelulja-moment". Å andra sidan har jag mycket kvar att lära än.

VH//Micke