onsdag 1 oktober 2008

2007 Porcupine Ridge Syrah



Jag var sugen på att prova ett av sommarens favorit igen, men ödet ville annat. Mitt lokala systembolag har endast bas-sortiment och har slutat att saluföra Yalumba Old Vine Grenache. Synd. När jag vet vad jag vill beställa är de alltid hjälpsamma och nästan alltid lyckas dom att få hem det jag vill ha. Det är jag otroligt tacksam för. Men när inte detta vin fanns kvar på hyllan kände jag att, näe fan va trist sortiment det är som står på hyllorna. Det känns som det är samma viner och producenter som står där år ut och år in. Så när det inte fanns ett druvrent grenache vin så fick det bli den här gamla trotjänaren. Producenten Boekenhoutskloof är en riktigt bra producent tycker jag. Deras fine wines är sjukt goda. Speciellt deras syrah, men nu provar vi deras billiga serie Porcupine Ridge.



Doften är ganska stor och fruktdriven. Riktigt mörka bär så som blåbär är tydligast. Lite vanilj tycker jag mig finna också. Samt den klassiska Sydafrikanska rökigheten.


Vinet är smakrikt i munnen och rejält fruktigt. Jag tycker mig känna en viss syltighet och tyvärr också en liten för tydlig eldighet. Annars är det mörka bär och fat i smaken.


Slutsatsen är att jag minns det som bättre förr. Det är ändå trots allt gott. Enkelspårigt men gott.




Inga kommentarer: