tisdag 12 augusti 2008

2006 Yalumba Bush Vine Grenache


Jag börjar gilla Grenache druvan skarpt. För att citera Oz Clarke: -Grenache är för mig vinets mycket vilda kvinna, full i fan och förförisk som få, och säg inte sen att jag inte har varnat dig.
Yalumba är en stor och kvalitettrygg producent. Ett av mina bästa vinupplevelser är deras The Octavius Shiraz som förövrigt släpptes nu i augusti. Den här Grenachen hamnade för ett par årgångar sen i Decanters årsbästa-lista. Inte dåligt alls....
Initialt stiger en tydlig viol-ton fram genom doften. Söt fruktig och fylld med jordgubbar och hallon. Toppad med en härlig nougat. Ju mer jag doftar på vinet, dessto mer doftar det karameller. Söta karameller av viol, hallon och jordgubbar.
Smaken är slank och fräsch. Jag blir inte störd av de 14,5%. Återigen blir jag förförd av denna blandpåse av karameller. Hallon, jordgubbar, viol och däremellan nougatkola. Godiset ligger kvar länge på min tunga. Det är verkligen ett smaskigt gott vin. Jag tror 07:orna är på väg fram nu. Undrar om dom är lika bra?

2 kommentarer:

Anonym sa...

om du gilla aus Grenache så kan jag varmt reka kaeslers the fave, drack årg -03, tror jag det var för något år sen, och det är det godaste vin som jag prövat som gjorts på ren Grenache, tror det var på 17% men alkoholen kändes inte ens, var nästan lite skrämmande. vet dock inte om det var en superårg av det vinet men det var bara super, håller med dig om the octavius är ett super vin

Micke sa...

Ååh det låter som ett vin jag måste prova. Ska hålla ögonen öppna efter det. Tackar tackar!!