onsdag 13 augusti 2008

2006 Weingut Schloss Sommerhausen Silvaner


På nåt sätt för dessa Franken-producenter min respekt, som vågar hålla kvar vid sitt. Bevara sin särart. Jag tänker då på deras speciella flaska ( Bocksbeutel ). Den måste vara rätt otrendig just nu, men jag tycker den är charmig. Enda problemet för mig är när man vill lagra den, så faller den inte riktigt in i standard måtten på vingarderoben. En rolig detalj på den här flaskan, var (för mig första gången) försluten med en glaskork.




Det här är första gången jag smakar en Silvaner. Jag har läst mycket gott om den, så jag blev nyfiken. Nu är det här ingen värsting men ändå. I framtiden får hoppas jag att få chansen att prova vingårdsbetecknade viner.




Doften är härligt frisk. Det första jag kommer på är Granny Smith-äpplen. Sen är det nog lite Anjou-päron också. Ovanpå dessa frukter lägger sig en fin doft av vit choklad. Å...jo, det finns en liten rökig ton tycker jag. Trevligt.



Smaken är fräsch, lätt och schysst syra. Fina mineral-toner och en känsla av blött grus. Ok?.... Här återfinns Granny Smith, Anjou och fö mig omogen persika. Eftersmaken är torr och lämnar kvar en uttorkade munkänsla. Ett helt ok vin. Ändrar inte min världssyn, men gott och fräscht. Som sagt, vore kul att klättra lite i prisstegen.




2006 W.Schloss Sommerhausen,Silvaner,Franken,Tyskland, 99:-




Inga kommentarer: