tisdag 19 augusti 2008

2002 Brunello di Montalcino Col D´orcia


Sista kvällen i Falkenberg får firas av med en Brunello. Jag tackar Jocke och Tine för deras gästfrihet och hoppas på att få komma tillbaka fler gånger.
Col D´orcia är väl inte den mest spännande Brunellon, utan den finns på istort sett alla systembolagsbutiker. Den är också en av de billigaste. Plus att 2002 ses som et katastrof år. Tror till och med att det var vissa producenter som inte deklarerade en Brunello di Montalcino detta år. Den vinskandal som det stått om i tidningarna under sommaren, angående att vissa producenter tillsatt andra druvor i sin Brunello gällde väl också just 2002. Men det är ändå ett vin för ca 260 spänn, så den bör ju kunna leverera ett mervärde tycker jag. Jag har testa den förrut, så vad tyckte jag nu......
Doften har dom där sköna tonerna av torkade kryddor. Vidare är doften elegant. Jag hittar inget av de där tydliga körsbären denna gång, men väl röda trädgårdsbär som t ex smultron, jordgubbar och hallon. Trevlig doft.
Smaken är också trevlig, med fin och för mig fräsch frukt. En viss strävhet råder. Alla dom där tidigare trädgårdsbären hänger med i den eleganta smaken. Bären känns nästan litet söta. Allt som allt ett trevligt vin. Inget att bli tokig över och det finns massor med mera wow-upplevelser på hyllorna för 260:- än det här.

Inga kommentarer: