söndag 13 juli 2008

2004 Ingwe Alain Moueix

Efter dotterns 10-års kalas hängde Agne kvar för dela en flaska vin.
- Hur vill du att det ska va? Elegant eller kraftfullt?
- Gärna kraftfullt.
- Du provar väl blint?
- Japp.
- Ok. Vad tror du om den här?
- Hmmm.... ja. Smakabra! Är det från Australien eller Sydafrika, kanske? Kanske en shiraz. Men är de det så är det nåt mer i också. Typ Merlot eller så.
- Inte så pjåkigt. Det är Sydafrika och en blend på 36% Merlot, 34% Cabernet Sauvignon och 10% Cabernet Franc!




Doften är stor, fruktig och så klart, rökig. Här tycker jag först att det är blåbär som är tydligast, men sen tittar björnbär och lakrits fram. På toppen av allt en hel del fat.
I munnen är vinet fylligt, smakrikt och svagt strävt. Inslag av blåbär, björnbär, lakrits och tydlig fatkaraktär. Jag är litet kluven på det här vinet. Gillar jag det eller är det too much. Efter ett par glas tycker jag vinet ändrar sig och blir jättestor på ekfat i eftersmaken och en aning hetta lämnar sig kvar i munnen. Det drar ner betyget tycker jag. Men va gör väl det. Hela flaskan gick åt så klart ändå.




2004 Ingwe Alain Moueix, Sydafrika, 149:-



Inga kommentarer: