torsdag 15 maj 2008

2007 La Gascogne par Alain Brumont

Dags att prova nya årgången av La Gascogne. Förra årgången, 2006, var mitt första inlägg på den här bloggen. Så vinet har blivit lite speciellt för mig. Att vinet smakar sjukt gott för den lilla pengen hjälper förstås till att göra det här vinet till en favorit.





Doften är typiskt för Sauvignon Blanc ( 50% ), svartvinbärsblad!! Det doftar fräscht och friskt. Mitt i den här svartvinbärsbusken växer det fläder. Kan det komma från Gros Manseng ( 50% ) ?, den ska ju ge blommiga viner. Över den här svartvinbär och fläderbusken har någon pressat en grapefrukt, utan det bittra skalet, bara ren fruktkött. Mmmm, gott. Jag hittar inga päron som var så tydliga förra gången jag provade.


Smaken är torr, ung, rejält frisk och härligt fräsch. Toner av svartvinbär, fläder och blodgrape gör vinet läskande gott. Till mina varma semester dagar i sommar ska jag dricka massor av det här.



2007 La Gascogne par Alain Brumont

Inga kommentarer: