torsdag 1 maj 2008

2005 Château Grillon

Fortfarande Valborgsmäss hos Lasse och Cilla. Jag lovade och ta med mig ett dessert vin till osten. Château Grillon är en återkommande favorit till desserter och ostar. 2005 ska ju vara ett fantastiskt år för Bordeaux så jag köpte på mig ett knippe av detta vin för att kunna plocka fram vid tillfälle.




Doften på vinet är söt och ljuvlig. Sånt här kan man gå igång på. Näsan fylls med acacia honung och solmogen apelsin samt lite aprikos. Smaken är förstås söt och fräsch. Doft och smak synkar med honunh, apelsin och aprikos. Vinet är elegant och balanserat. Möjligtvis en något för låg syra för min smak ikväll, men det kan vara dagsformen på mig. Eftersmaken är lång och god.


Vinet passar utmärkt till Skälvångens Blå-ädel. Mums!













Inga kommentarer: