torsdag 29 maj 2008

2004 Côte-du-Rhône Guigal

Den nya årgången av Guigal´s standard rhonare ska enligt flera andra bloggare vara riktigt bra. Årgången får 90 poäng och outstanding av Robert Parker´s The Wine Advocate. För blott 99:- är det värt att testa. Jag kan känna att jag tröttnat på syltiga over the top viner runt hundra-lappen, och längtar efter balans och elegans istället.




Guigal känner väl alla till. Hans vingårds-syraher från Côte Rôtie, LaLaLa vinerna är närmast legendariska och vore en dröm att få prova. La Mouline, La Landonne, La Turque räknas bland världens bästa viner. Lillebror Château d´Ampius har jag däremot provat med vingänget. Den blev kvällens favorit för mig. Nåväl, tillbaka till Côte-du-Rhônen där druvblandningen är 60% Syrah, 30% Grenache och 10% Mourvèdre:



Doften är förvånande stor, och innehåller tydliga fat, örter, gräs, svartpeppar och vinet doftar elegant. Efter ca 20 minuter i glaset kommer nya lager fram. Nu känns en fin rökighet, lite rostade ekfat och kanske lite lakrits också.

Smaken är medelfyllig (skönt) och går åt rönnbär, slånbär, lingon och fat. Vinet har en hög syra, så det borde passa ypperligt till mat. Slutet är ganska långt och syran ligger kvar i munnen och producerar rikligt med saliv. Efter ca 20 minuter i glaset dansar det runt jordgubbar också i munnen.



Kanske inte ett vin för alla, men jag gillar det verkligen.



2004 Côte-du-Rhône Guigal

Inga kommentarer: