tisdag 18 mars 2008

Sortimentsprovning Vingruppen 18/3



Tema: Nya Världen


Fick möjligheten att besöka Vingruppens (Vinunic,Wineworld,Wineagency,Vinovum) eftermiddags provning idag. M visade mig runt på det fräscha och ljusa kontoret. I ett av de stora rummen var det uppdukat på tre stora bord. Totalt ca 75 viner. Vita och röda från mestadels Australien, USA, Chile, Argentina, och Nya Zeeland. Jag fick själv gå runt i min egna takt och hälla upp i mitt glas, för att prova i lugn och ro. Som mest tror jag vi var 15 personer samtidigt. Otroligt skönt. Kul också att se Hans Artberg och chefredaktören för Livets Goda Anders Enquist botaniserade även där.

Jag provade 38 st viner. Här kommer ett urval av de som jag tyckte mest om just då. Ingen speciell ordning. Dyra som billiga.






Fyllig, rik, koncentrerad, mycket god,lång eftersmak, stort vin.

Svart, eucalyptus, godis, lakrits, ek, mycket god.

2004 The Coppermine Road Cabernet Sauvignon, d´Arenberg
Viskös, stor, mint, mörka bär, fyllig, lång eftersmak.


Sträv, extremt fuktig, vanilj, fyllig, något eldig, lång god eftersmak.

Fyllig, fräsch, modern, riktig god frukt, plommon, björnbär, underbar eftersmak.


Underbar jordgubbe, hallon, nymalet kaffe, lång eftersmak.

Det är alltid svårt tycker jag att på stora provningar få ner några djupgående analyser av vinerna. Därav dessa korta stöd ord.

Dessa var bara några favoriter, listan kan göras lång. Men det får kanske bli en annan gång.....

Det här var inte sista gången jag var där hoppas jag. Tack M och alla andra på Vingruppen.



Inga kommentarer: