torsdag 27 mars 2008

2003 Chablis Vielles Vignes


Jag har aldrig riktigt fastnat för Chablis. Men skam den som ger sig. En god vän till mig skulle då härma en fransman och säga; -Du kan inte säga att du inte gillar Chablis, har du kanske provat alla viner från Chablis? Nä, just det!
Det är gjort av La Chablisienne, som är Chablis största kooperativ, läs mer här. Ordet Vielles Vignes lär betyda " gamla vinstockar ", så det här är väl bättre än den enklaste Chablis. Jag har mycket kvar att lära här. Så det blir att prova mer från detta klassiska distrikt.
Vinets färg är ljust grönt. Doften går åt smör, vita blommor och gula frukter. Smakens första intryck är micropopcorn med smörsmak, och sen kommer dom gula frukterna fram och som avslut biter sig lite grape kvar i munnen. Slutsats, dom första glasen är det faktiskt inte så dumt, men sen får jag svårt att älska det här. Som sagt här måste jag träna min palett.

Inga kommentarer: