tisdag 11 mars 2008

1995 Château Fayau


Den här flaskan fick jag av C och P, som hittade den i sitt skafferi i helgen. Jag blev lite skeptisk om den fortfarande skulle gå att dricka. Det här är ju en av Systembolagets billigaste " fusk-sauternes". Distriktet Cadillac ligger i Bordeaux och på högra stranden om floden Girondes. Sauternes hittar vi söder om Cadillac men på den vänstra sidan. Cadillac är inte känt för några stora namn bland slotten. Den aktuella årgången på Systembolagets hyllor är 2004 och enligt deras listor så vinner inte vinet på lagring, men det ska tas med en stor nypa salt. Druvan heter Sémillon.
Vinets färg är vackert bärnstensfärgad. Ser mycket inbjudande ut. Doften ger ifrån sig tydliga torkade aprikoser och en hel del mandel. Inget fel på doften iallafall. Smaken är söt och helt OK. Den har något brända toner i sig på mitten, men är stark på aprikoser och slutar tungt på mandelmassa. Vinet är fortfarande vid liv, puh! Inget stort vin, men väl så gott.
Det här får mig att rusa ner till när-butiken och införskaffa en bit Roquefort Papillon. Väl hemma igen kastar jag i mig en bit av den smakrika grönmögelosten i munnen och sörplar i mig av vinet. Jaha då, visst sjunger det ihop. Osten kraftiga smak och härliga sälta får faktiskt vinet att kännas lättare och ännu fräschare. Dom brända mitt tonerna försvinner och den tunga mandelmassan blir inte så tung längre. Mmmmm, gott. Tack C och P.

Inga kommentarer: